NGERI : Cacing Sepanjang 12sm Hidup Dalam Mata Pesakit Berumur 82 Tahun - .

Thursday 23 May 2013

NGERI : Cacing Sepanjang 12sm Hidup Dalam Mata Pesakit Berumur 82 Tahun

Assalammualaikum
Tidak terbayangkan betapa ngerinya melihat apabila seekor cacing hidup berjaya dikeluarkan dari mata seorang pesakit berusia 82 tahun di Hospital Thiruvananthapuram, India setelah sering mengeluh matanya sakit, berair, dan juga menjadi merah. Demikian diberitakan Press Trust of India (PTI).
Loa Loa filaria merupakan sejenis cacing yang hidup di cecair tubuh badan termasuk mata. Contoh seperti gambar dibawah :
Pesakit ini mengaku merasa kesakitan itu selama lebih dari seminggu dan segera berjumpa doktor mata untuk mendapatkan rawatan. Kajian menunjukkan cacing yang berjaya dikeluarkan dari mata pesakit itu merupakan sepanjang sekitar 12 sentimeter, diamater berukuran 45 milimeter dan masuk ke dalam jenis cacing Dirofilaria Tenui.
Cacing ini disebarkan melalui darah setelah digigit oleh nyamuk khususnya jenis Aedes, Anopheles, Culex dan serangga terbang lain setelah berada didalam tubuh, telur cacing tadi menjadi larva dan berkembang menjadi cacing yang mampu untuk hidup dalam cairan tubuh seperti saluran darah bahkan cecair tulang belakang, air kencing dan apa saja yang mengalir. Inilah proses bagaimana nyamuk menyebarkan cacing didalam tubuh manusia:
Pesakit tersebut yang merasakan gejala sakit dan merah di mata juga mengaku merasakan ada sesuatu yang bergerak di dalam matanya. Cacing ini boleh hidup di seluruh bahagian mata termasuk di cecair mata atau di retina.

No comments: