Drama SAHARA Menghina ISLAM - .

Wednesday 30 January 2013

Drama SAHARA Menghina ISLAM

Assalammualaikum
Macam biasa tengah ber'FB tengok satu tajuk gempaq...macam kat atas tu ha..so Jaja click la utk tengok..tapi,paling menyampahkan bila nak tengok..kena click LIKE bagai..then , share kat wall...allow kesemua benda2 yg xb'pekdah tu...last2 geram..Jaja carik kat YOUTUBE...jumpa pon !
Sumber menyatakan cerita Sahara ini ditayangkan di Astro Prima..sedikit sebanyak sinopsis mengenai movie ini adalah :-
"Apa yang akan terjadi kepada seorang gadis bandar yang liar dan sukakan hiburan tiba-tiba terpaksa tinggal di sebuah sekolah pondok yang terikat dengan peraturan dan sangat terikat dengan aturan agama? Dapatkah gadis tersebut yang bernama Elena mengharungi kehidupan dan cabaran untuk menjadi muslimah? Saksikan kehidupan Elena dalam drama Sahara."
Video yang dikatakan m'hina ISLAM tersebut adalah seperti ini :-

Bagi Jaja , isu-isu macam ini tersangat-sangatlah menyentuh sensitiviti para-para niqabis..even ini adalah suatu cerita , tidak mustahil pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab boleh cut scene yang bersentuhan mcm kat bawah ni dan m'cipta caption yang tidak sewajarnya .
Cara pemakaian niqab serta pembawakannya juga sangat bertentangan dengan ciri-ciri muslimah yang berniqab .. Hope pihak yang sewajarnya dapat memikirkan baik buruk sebelum mengarahkan sesebuah cerita !
Lagi-lagi apabila pengarah tersebut adalah seorang melayu yang beragama Islam . Sangat-sangat memalukan apabila isu-isu sensitive begini tidak dapat ditepis oleh bangsa sendiri ! 
Sekiranya pengarah bukan lah seorang yang beragama Islam , sepatutnya dia perlu merujuk kepada mereka yang beragama Islam sebelum mengarah dan menerbitkan sesebuah filem . 
macam mana pula dengan pelakon ye..xkan xboleh nk fikir tentang baik buruk serta kesan lakonan yang macam 2 ... pelakon pon ade hak utk m'halang dan bersuara kan .. :)
Even movie ini berkonsepkan dakwah komedi , tidak sepatutnya benda-benda macam ni dipandang remeh .

Berikut adalah komen seorang ustaz :-
Drama ini patut diKRITIK dan dihentikan siarannya kerana merosakkan imej wanita berhijab. Wanita berhijab TIDAKLAH sedemikian murah untuk berdating, berpegangan tangan, berpelukan dengan lelaki bukan mahram. Kalau kita marah-marah non muslim menghina dan memberi gamabarn salah terhadap kalimah Allah dan Nabi serta ajaran Islam, kini ia dilakukan oleh manusia yang beragama Islam sendiri.

Ust Zaharuddin

Director drama SAHARA bersama pelakon SAHARA yang kononnya BERNIQAB !

Jom support page ni 

5 comments:

Maria Firdz said...

tengok promonye pun dh geram... ramai juga bagi komen negatif.. citer ntah apa2 je..

Nory Zoulkefle said...

betul tu, saya pon sependapat...tak sesuai scene yg bersentuhan tu sedangkan wanita tu dalam "berhijab"...

Unknown said...

masa aya tertengok cerita ni pun agak pelik sbb terpikir cerita ni untuk agungkan Islam atau mempersendakan Islam.

Sally Samsaiman said...

tak pernah rasa nak tgk pun even VT dia 24/7 dok sengeh kat tv.. kang org fikir masuk Islam boleh buat ape yg dorang buat tu...APTB

Salmi said...

Kini giliran muslimah berniqab pula dipersendakan. Apalah nak jadi ye..