Senggugut - .

Friday 13 July 2012

Senggugut




Assalammualaikum
.
.
.
.
.
sebut pasal senggugut..Jaja pasti..9 dari 10 orang wanita akan mengalami masalah mcm nie kan?termasuklah Jaja...alaa..xperlu malu kot..nk sembang pasal benda nie...common sense...budak2 xmatang je nk bgelak2 
malu pasal benda2 cmnie..

selain dari senggugut yg biasa nya terjadi pd hari pertama,ke-2 dan ke-3...sstengah org juga pasti akan rasa sangat dahaga,berpeluh2,sakit pinggang,sakit belakang,xsedap badan,penin,nk muntah..dan mcm2 effect lagi..

ok..sggugut ni terjadi rahim menguncup dengan begitu kuat untuk mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur dengan sidikit tisu daripada selaput endometrium . Darah haid tersebut perlu keluar menerusi saluran pangkal rahim yang biasanya masih sempit bagi para gadis remaja.Kuncupan rahim yang kuat adalah disebabkan oleh sejenis horman yang digelar "Prostaglandin"

kesakitan yang di alami oleh kita adalah berbeza2...maybe,sstgah gadis akan rasa terlalu sakit sampai tergolek-golek..maybe gadis yang lain nya pula rasa sakit ringan sahaja.Tempoh sakit?bergantung kpd individu juga..~ada yang sehari dua..dan ada yang sepanjang tempoh haid.. :)

sesetengah info ada menyatakan bahawa Senggugut akan menyebabkan kemandulan.Itu adalah tidak betul sama sekali ok (!) Senggugut ini akan hilang apabila anak gadis berkahwin dan selepas melahirkan anak.Kehamilan dan kelahiran dapat mengatasi masalah kesempitan salur rahim yg menjadi punca senggugut terjadi.

untuk mengatasi msalah2 senggugut nie...korang bleh amik panadol or pain killer (!) memandangkan pengambilan ubat2 ni xberapa bagus,lebih elok sekiranya koang just sapu minyak panas kat pangkal rahim tu..tp,kalau dah xdpt tahan sangat..makan je ubat..satg sakit sangat..pengsan pulak (!)

kalau cara kampung..kita bleh gunakan tunku utk menuam..tp,skrang xyah pakai tunku..kalo Jaja..panaskan iron..then lapik ngan kain batin..gosok kat pangkal rahim..dlu Jaja selalu amalkan pengambilan panadol menstrual yg warna pink tu..tp,dia xbapa nk elok~so,terus stop~

skrg Jaja lebih suka sapukan balm yg panas..so,sakit sggugut tu akan hilang.Baru2 ni Jaja ade beli satu pad..slalu Jaja akan pakai malam lah..sbb kebiasaannya sgugut ni sangat sakit pada waktu malam.Slah satu faktor adalah cuaca..bila sejuk,lagi lah makin kuat sakitnya.

Alhamdulillah,bila Jaja pakai pad nie..kesakitan senggugut tu xla terlalu kuat..sampai xboleh nk bangun mcm selalu..sakit tu dah bkurang.. :) huuuu~ Amin..

koang penah dengar Feminine Comfort Bio Sanitary Pad?? Pad Herba...kat bawah nie.. :)


Jaja pakai yg warna pink ! Night Use..30 CM ~besar skit..rasa lebih selamat (!)  RM 12 sahaja...yg warna biru tu Day Use 24.5cm..warna hijau tu plak panty liner.. 16 cm

selain dp mgurangkan sakit sggugut..dia jugak akan mhindarkan bau-bauan yg tidak menyenangkan..so,xkan ada rasa ragu2 bila bhadapan dengan ramai org.. :)

apa tunggu lagi !! try laahh ^_^



* Jangan lupa utk join GIVEAWAY Jaja ---> SINI
* Jangan lupa utk join CONTEST Jaja ---> SINI

5 comments:

Si Matatajam said...

Masa remaja dulu mmg teruk senggugut... Lps kawin Dan bersalin nasib baik dah tak da masalah tu..

Dayah N said...

Dulu time zaman belajar, memang selalu senggugut...

Kena makan Panadol Menstrual, especially kalau ada kuliah atau time kerja..huhu...

Sekarang lepas kahwin, dah kurang, kalau ada pun, sakit sekejap jer...

SheeLittleSunshine said...

pernah dulu time kitorang tengah present tetiba kawan my pengsan sbb senggugut.. teruk giler dia kena PMS masa tue.. my kalu kena PMS pun, cuma sakit pinggang jak..

nur said...

hi..blog walking here..singgah ler blog sy kat http://precioushandsatelier.blogspot.com/ tgk bunga2 cantik dlm cara berbeza ssuai utk deko umah anda..

Jaja Sutera said...

thank sume sudi komen2...sharing2 cite..
tu ah..mak kate nti lepas da kawen elok la..
xkan ade sggut2 ag