WetFood HomeMade - .

Monday 22 September 2014

WetFood HomeMade

Assalammualaikum
Jaja perhatikan , di kelab-kelab kucing masih lagi ada yang mencari cara-cara membuat wet food sendiri di rumah . Yelah , kalau hari-hari kita nak bagi makanan wet food dalam tin / pek tu .. memang kopak ler .. Sebab mahal kan .. so , kalau nak jimat .. Jom kita try buat .. Jaja da try dah buat aritu .. memang menjadi dan anak bulus sangat suka !
Cara-caranya adalah seperti yang berikut :-
1. Anda boleh guna ikan seperti ikan kembung , ikan sardin , ikan mambong atau yang bersesuaian . Macam Jaja , Jaja gunakan ikan Mambong . Cuci ikan sehingga bersih termasuklah buang insang dan isi perut ye ! * Saya gunakan 10 ekor ikan (untuk 3 ekor kucing)
2. Rebus ikan tadi dalam 10-15 minit sehingga betul-betul masak bersama hirisan lobak merah (carrot) dipotong bulat . * Saya gunakan sebatang carrot 
3. Selepas ikan sudah betul-betul masak , asingkan dan buang tulang serta kepala ikan . Masukkan isi ikan sahaja ke dalam pengisar . Jangan lupa masukkan sedikit air ke dalam pengisar . Gunakan air rebusan ikan tadi . Kisar sehingga lumat . 
4.  Sementara mengisar isi ikan , basuh bayam sehingga bersih dan rebuskan bersama carrot * 5 helai daun bayam
5. Selepas isi ikan sudah lumat dikisar , masukkan isi ikan ke dalam kuali .
6. Ambil carrot dan bayam yang sudah direbus dan masukkan ke dalam pengisar . Kisar sehingga lumat ! Gunakan air rebusan ikan itu juga *Pastikan kuantiti sayur tidak terlalu banyak , khuatir rasa ikan akan berkurangan .
7. Selepas itu , campurkan kisaran carrot dan bayam tadi bersama dengan isi ikan di dalam kuali . Gaul sehingga sebati (api kecil) .
8. Selepas isi ikan , carrot dan bayam sudah sebati . Masukkan agar-agar serbuk 2 paket dan agar-agar kering sedikit . * Pastikan kuantiti agar-agar tidak kurang / terlebih .
9. Kacau sehingga sebati .
10. Tutup api dan tuangkan di dalam bekas makanan BPA Free / periuk . Tunggu sehingga 1 jam .. Sekiranya , isi ikan kelihatan lembik dan tidak keras seperti agar-agar . Anda boleh tuangkan semula di dalam kuali dan tambahkan lagi kuantiti agar-agar .
11. Selepas 1 jam , apabila agar-agar sudah sejuk dan kelihatan keras . Simpan di dalam peti ais . Kerana , sekiranya tidak diletakkan di dalam peti ais makanan tersebut akan busuk .
12. Esoknya , sedia untuk dihidang untuk anak-anak bulus !
P/S : Pastikan anak bulus anda menghabiskan makanan tersebut apabila ia dihidangkan . Kalau terdedah , bakteria , semut , lalat akan kerumun dan menyebabkan anak bulus mendapat penyakit . Sekiranya , makanan tersebut tidak habis . Buang selepas melihat mereka sudah kenyang .
Wetfood yang saya buat bertahan untuk seminggu , sila perhatikan juga keadaan makanan kucing setiap hari . Khuatir ditumbuhi kulat dan sebagainya .
Nota Kaki : Jaja gunakan air rebusan ikan semasa proses mengisar adalah untuk mengekalkan lagi rasa ikan itu . Kalau guna air masak atau air kosong , khuatir rasa ikan tersebut akan hilang .

SELAMAT MENCUBA

3 comments:

Fatimah Nabila said...

ow, i'allah..akan ditry utk budak2 busuk ni..

Jaja Sutera said...

@timm bill

hehe..try la .. tukar2 selera

Unknown said...

kalau ayam pun sama jugak erk? just tukar ayam dengan ikan je ;a kan?? sebab anak bulus sy xsuke makan ikan.. die lagi prefer ayam rebus.