Info | Apa Itu Tahi Lalat - .

Saturday 10 November 2012

Info | Apa Itu Tahi Lalat

Assalammualaikum
.
.
.
.
.
korang tahu x .. sejak seminggu yang lepas..Jaja perasan ade 2 3 biji tahi lalat tumbuh disekitar pipi Jaja yg gebu nie..adehhh ! tension lakk .. selamat la tahi lalat tu comel-comel je..

Ingatkan bila dah besar cmni...xde dah tumbuh tahi lalat ! hehe..~ dulu kan masa Jaja kecik-kecik..Jaja suke sangat tahi lalat Siti Nurhaliza yg kat bawah bibir tu..huhu..~Jaja suke sangat amik kaler hitam..basahkan..buat tahi lalat cm Siti...last-last..Jaja form 2 cmtu..ade tahi lalat kat situ ! yeeey..ade tahi lalat siti ! hahhaa.ko hado ? 

dah ! Jaja nk share ngan korang sedikit info pasal tahi lalat lah..jom baca bersama !
bukan apa..kalau tahi lalat tu comel...xkisah lah kan..
tapi,kalau tahi lalat yang size die besar & tahi lalat hidup yang timbul..
maybe sedikit-sebanyak , akan timbulnya perasaan malu atau rendah diri..

Pernakah anda melihat bagian tubuh berbentuk bintik-bintik berwarna gelap??? Itulah yang disebut tahi lalat. Tahi lalat tumbuh bukan kerana kotoran lalat yang hinggap di tubuh kita. Bukan itu sebab terjadinya tahi lalat. Di dalam kulit manusia terdapat zat warna (pigmen) yang bertanggung jawab memberikan warna yang khas pada kulit manusia. Ada zat pigmen yang bernama pigmen karoten dan zat melanin. Pigmen karoten berguna untuk memberikan warna – warna kekuningan pada tubuh dan ada zat melanin berguna untuk memberi warna coklat kehitaman.

Melanosit adalah zat melanin yang dihasilkan oleh tubuh. Melanin berfungsi bukan hanya sebagai pemberi warna gelap saja, tetapi mempunyai fungsi perlindung untuk tubuh saat terpapar sinar ultraviolet dari matahari. Melanin memang bersifat sensitive pada sinar matahari. Semakin banyak tubuh kita terkena sinat uv matahari, akan semakin banyak melanin yang dihasilkan oleh melanosit, terutama pada bahagian yang terdedah pada cahaya matahari.

Meski umumnya melanosit tersebar merata sebagai sel yang berdiri sendiri, tapi kadang-kadang ada beberapa melanosit yang tumbuh berkumpul pada satu tempat & membentuk sebuah titik. kumpulan sel melanosit yang menghasilkan pigmen melanin pada satu tempat ini lah yang akan membuat tempat tumbuhnya menjadi titik hitam yang lalu kita kenal dengan sebutan “tahi lalat”.

Memiliki tahi lalat juga mempunyai manfaat dan keuntungannya. Para pengkaji Inggeris telah menemukan fakta bahawa orang yang memiliki banyak tahi lalat ternyata dilindungi secara genetik dari banyak kerosakan akibat waktu, dan cenderung akan memperlambat proses penuaan.

Penelitian ini juga mengatakan bahwa orang bertahi lalat banyak bukan sahaja melambatkan penuaan, tetapi juga memiliki tulang dan otot yang kuat .
King's College London mengambil sampel 1.200 kembar perempuan seiras dan tidak seiras berusia 18-79 tahun. Dari jumlah tersebut, mereka yang memiliki lebih dari 100 tahi lalat di tubuh mereka ternyata memiliki tulang yang lebih kuat, sehingga kecenderungan untuk mengidap osteoporosis menurun 50% dibanding perempuan yang tahi lalatnya kurang dari 25.
Tahi lalat memang ada manfaatnya, namun ada sebagian tahi lalat yang dapat membawa kerugian buat diri kita. Bagaimana tanda-tanda tahi lalat yang membawa kerugian buat diri kita???? Berikut ini adalah beberapa tanda yang menjadi ciri bahwa tahi lalat itu berbahaya :
·         Tahi lalat melabar atau membsar ukurannya
·         Terasa sakit atau gatal
·         Ukuran awalnya sudah lebih besar dari 5 cm

Selain tahi lalat biasa , terdapat juga tahi lalat yang disebut "Kanser Tahi Lalat" .Ianya berbeza dengan kanser yang lain yang umumnya diderita oleh orang-orang yang sudah berusia .Kanser kulit ternyata juga menyerang kaum muda dan anak-anak.
Kanser kulit timbul kerana kulit telah rosak akibat sinar ultra violet. Risiko terkena kanser kulit menurut para ilmuwan, lebih tinggi terjadi pada orang yang memiliki jumlah tahi lalat yang banyak, misalnya 50-100 buah. Risiko lebih tinggi terjadi pada orang yang berambut pirang/merah asli (bukan kerana dye rambut), atau yang berkulit putih berbintik-bintik, dan berasal dari keluarga yang pernah menderita kanker.
Secara klinikal , kini ternyata faktor-faktor yang memegang peranan pada penyakit tumor kulit dapat diuraikan dalam dua hal, iaitu faktor luar dan faktor dalaman .
Faktor luar meliputi:
·         Bahan karsinogen (zat kimia)
Yang paling banyak diperkatakan adalah hydrocarbon yang terhasil daripada pekerja cerobong asap yang mengakibatkan kanker kulit pada daerah scrotum. Juga arsen inorganic (untuk ubat perangsang/kulit), borilium, kadimium, zinkum, plumbum, nikel, dll.
·         Sinar ultra violet (khusus UV B)
Ultra violet merangsang terjadinya kanser serta sebaliknya terjadi pigmentasi mencegah penyakit tumor kulit. Kebiasaanya kerap terjadi pada para nelayan, petani, atau pekerja-pekerja yang kerap terdedah kepada cahaya matahari .
·         Radiasi
pada umumnya keganasan terjadi pada pemakaian sinar X atau radium.
·         Lingkungan/pekerjaan

faktor dalam meliputi:

·         Genetic
·         Imunologi
·         Jantina

Terapi Penyembuhan
Lakukan rawatan secara segera untuk penyakit ini. Untuk membantu kekuatan badan , anda boleh mengambil DNA Living Cell. Sel ini akan merangsang tumbuhnya sel immunie tubuh yang baik untuk membasmi sel-sel perosak dengan cara yang selamat. Hasilnya kulit akan kembali normal dan lebih kuat menghadapi pancaran sinar matahari .
Langkah lain yang boleh diambil iaitu dengan cara pembedahan . Mematikan sel-sel yang tidak diperlukan .
*kalau rasa info Jaja ni xcukup or kurang membuatkan korang faham .. korang bleh la search kat atok google tu .. macam2 ada !

Oh ya ! jemput join GIVEAWAY Jaja..click banner kat bawah nie ye !

7 comments:

Unknown said...

sye ingtkan tahi lalat tu lalat yang berak. hahaha..

Unknown said...

Boleh eh buat sndr tahi lalat..x tau la pulak.

Unknown said...

wow..
tahi lalat boleh melambatkan penuaan..=p
tp yang besar juga bahaya ek??

Aimi Wardina ♥ said...

Follow jaja, follow balik ehh :)

mizayusof said...

masa kecik-kecik dulu miza pun suka main lukis2 tahi lalat dekat muka, at last timbul tahi lalat kat tempat yang miza suka lukis tu :)

Lia Irdelia said...

tahi lalat pemanis wajah.. :)

may said...

OOo patut la makin hari makin kecik saya, dan makin muda, makin kanak2... rupenyer tahi lalat tumbuh melata...haha