Allahyarham Sudirman - .

Wednesday 22 February 2012

Allahyarham Sudirman



Assalammualaikum
.
.
.
.
.

Masih ingat ke lagi korang akan beliau??penghibur no 1 Malaysia suatu ketika dahulu??Allahyarham Sudirman Hj.Arshad.. :) selebrity skrg yg dikatakan seiras dengan wajah Allahyarham --> Que Haidar.. :) Allahyarham meninggal pada 22 February 1992...So,genap 20 tahun beliau telah kembali ke rahmatullah..but,lagu2 beliau masih segar di corong2 radio.. :D

Patah Tumbuh Hilang Berganti... :) dah ada artis yg seiras dengan arwah..sudah pasti ada yg m'punyai sikap happenning mcm beliau jugak kan? yg slalu mhiburkan kita semua..sapa lagi kalau bukan Aznil Hj.Nawawi..penghibur no 1 Malaysia skrg... heee...~

Actually,Jaja membesar dengan lagu2 beliau nih..sbb Jaja dulu dibesarkan oleh atok n nenek kat kampung..al-maklum lah..orang tua2 kan..atok Jaja ni plak dulu..minat gila ngan Sudirman..so,nak di jadikan cita...atok ni penoh lah bilik nya ngan koleksi2 Sudirman..baju,poster,cd,tape bagai...heee....kalo Jaja tgh dok nanges2 je..atok musti pasang kan lagu2 Sudirman..


Sampai lani...Jaja mmg suke gila ngan lagu2 Sudirman nie.. :) mmg sedap dan penuh dengan makna..tipulah kalo koang kata korang xkenal dengan Allahyarham kan...mana x nya...lagu2 beliau sume da melekat dalam otak kita nie...kalau tiap kali MERDEKA...lagu yg kita dengar? Tanggal 31 Ogos...kalau Raya pulak?Dari Jauh Ku Pohon Maaf...lagu2 beliau byk yg mggembirakan kita..


Tapi,disebalik kegembiraan lagu2 tu..ada jugak lagu sedih yg beliau cipta hasil dari kekecewaan beliau semasa kecundang di alam perkahwinannya...antara lagunya adalah Merisik Khabar,Nilai Cintamu,Jauh Di Sudut Hati..dan banyak lagi..

Bekas isteri beliau pula bernama Kay..isteri beliau pernah menjadi cover album Sudirman Teriring Doa pd Tahun 1977 selepas arwah menjadi juara Bintang RTM 1976.


Manakala lagu Setiamu Tiada Lagi adalah lagu Sudirman yg tidak sanggup di nyanyikan oleh arwah sendiri . Kerana  mengenangkan kisah cintanya yang gagal.. :(  Sungguh kuat cinta arwah terhadap bekas isterinya..Maka lagu tersebut telah diberikan kepada Ibnor Riza untuk didendangkan.. :)

Kat bawah ni plak gambar konsert besar-besaran Sudirman di Chow Kit Road...Woho0aaa !! rasanya artis sekarang pon xdapat nk kumpul peminat2 yg banyak macam nie.. :)


Pada yg xtahu..sebenarnya menyanyi adalah hobi sampingan beliau..Beliau adalah seorang Peguam.. :) beliau juga sering mengenakan khidmat guaman percuma pada mereka yang tidak berkemampuan..Sungguh mulia hatinya.. :)



*Al-fatihah

No comments: