Customer is Always Right - .

Saturday, 29 September 2012

Customer is Always Right

Assalammualaikum
.
.
.
.
.
wahhh~bukan main lagi tajuk entry Jaja kali nie..omputehhh nookk !
korang penah dengar x pepatah ni ? Customer is Always Right ?
haaa..kebiasaannya tagline ni digunakan bila kita menjalankan sesuatu bisnes lah ! of kos kan ~
kalau ade customer yg complaint , even benda tu bukan salah kita@staff..tp,kesalahan customer..
it's still our fault ~
ini adalah utk kita maintence the quality level of our bisnes !
bila customer complaint..ringan2kan lah mulut utk ucapkan sorry , thanks you dan sebagainya..
jangan bila customer complaint..kita plak yg lebey2 naik hangin !

sekarang bukan nk cerita pasal bisnes yer.. =.="
Jaja nk cite pasal Jaja nie haaa...
nak dijadikan cerita...semalam..Jaja ngan Ayie pegi makan dekat KFC ~
kami pon macam biasa..g kaunter..kami akan order
2 Dinner Plate , Spicy Chicken ~
bila dah Dinner Plate..ayam tu dia bagi 3 ketul kan ?
macam biasa jugak lah..Jaja akan mintak..
ke-enam2 ayam tu..
thight & peha sahaja !
sebab Jaja xsuka bahagian dada bagai..isi2 tu Jaja xsuka ~

bila Jaja mintak camtu..kat staff tu..tau x dia cakap ape kat Jaja ??
dia cakap camni
" KALAU NAK MACAM TU TAK DAPAT AH !!"
*dengan nada kerek ! diulang ~ NADA KEREK ! tau kan cmne?
huhhhhh...

agak2..kalau korang kat tempat Jaja..ase macam nak angin meroyan x ?
dah la kat belakang & tepi pon ade customer lain.. 
dorang pandang je kami !
actually , selama ni..Jaja & Ayie selalu je mtk thight & drumstick..
xde plak staff KFC yg kojaq macam nie..
doang akan cakap
" OK..KALAU ADA NANTI..KAMI BAGI YA"
*sejuk hati dengar..

pastu Jaja cakap
"ehh..yeke?b4 ni bleh je..~"
hello0o !! Jaja cakap elok2 k0owtt ~
muke die berubah , then terus cakap..
" tengok jugak .. kalau ade kami bagi "
*still nada kerek macam ayat kat atas tu !

fuuhh..jantong hak0 dah dup dap dup dap tahan angin meroyan nie !
tengah die settle kan ayam tu..
Jaja pggil sorang lagi staff KFC..tanya sama ada supervisor / manager dh msuk keje ke belom..
then..supervisor xde..yg ada..cuma manager je..
ape lagi..terus jumpa manager la camtu..
*xtakot pown.. =.="
settle bayar..letak makanan atas meja..p jumpak manager dia !
aiyoo0o0..~
bukan apa..nk makan pon selera dah terbant0t !

Jaja pon pggil manager dia...complaint pasal staff dia tu..
xperlu la mention ~ capital A cukup..huuu~
cite balik dr A-Z kat manager dia..then Jaja cakap..
"kita as a customer..macam x syiok la bila staff cakap camtu..xsalah kalau cakap elok2 ngan customer.."
lepas tu..Manager die mtk maaf semua..
Jaja xnak pon dia mintak maaf..yang Jaja nk..
dia nasihatkan & ajar staff dia mcm mana nak berkomunikasi ngan customer dgn cara yg betul..

bukan apa..kita as a customer..ada hak bersuara kan..
kita bayar makan..bukan je kita nak kan makanan dia semata-mata..malah , service yang baik pon kita perlukan jugak..KFC..bukan bayar tu je..tax pon ade..ape guna semua tuu...
huuu~

mmg betul cara manager dia tu..dengar masalah..complaint dari customer..
terima dengan hati terbuka segala complaint yg diberikan..
even dia x dengar lagi cerita dari staff dia..
sebab dia pegang konsep..
Customer is Always Right !

hope kejadian macam ni x berulang lagi.. :)

Tolong Jaja 
v
v
v
v
v
--------------------------------------------------------------------------------------------
Jempot Join GIVEAWAY
Click --> Here
Jom Sertai TEAM Kami
Click Here --> TBA


7 comments:

Unknown said...

x faham kenapa ada keadaan seperti itu.. huhuhu

saya kena kawan juga diri saya sebab saya selalu berhadapan dengan customer.. :)

Tapi kes macam ni selalu terjadi dekat fastfood..

dulu pernah kerja fastfood.. kadang-kadang customer ada yang kerek. sebenarnya benda ni melambang siapa kita.. be nice.. semua ok.. :)

◕ D Y S H A S A H H I R ◕ said...

die senggugut kot tu pasal angin satu bdan.. tp btol keje mcm ne customer alls right... sb tanpa customer sape nak beli kan.. keje dlm bdang ne pun stress gak.. so chill n enjoice ngan apa yg kte bt

Maria Menado~ said...

Ya Allah betol sangat tu Kak Jaja... aish. kite pernah kena, di McD.. hangin.. 15 minit kite membebel sambil makan... duet gaji nak, keje xmo buat betol2..

✉ ¥ana Fauzi ✉ said...

Isk isk isk ! org nk beli , boleh pulak layan cmtu..kalau Yana.. dh ahh takmau beli kat sini , cam pa gi ! . haaa , haahaha..

Zierwa Zainal said...

ish,zz pun sme la.. lebih baik ckp elok2.. minx maaf dgn baik.. x de la kite jadi angin.. moga manager die akan nasihat dia dgn cara baik..

Cikgu Ma said...

kalo mcm tu sikap, mmg customer lari...

fifie said...

Satu lagi yang perlu ditambah, bila layan customer kena senyum. jangan sebab gaduh dengan pakwe nak lepas dekat customer, Ceittt